Dzisiaj imieniny obchodz±: Jaros³aw, Marek, Wasyl
25.04.2024.
Prawo miejscowe
Statut Gminy
Regulamin organizacyjny
Uchwa³y Rady Miejskiej
Protoko³y
Zarz±dzenia Burmistrza
Podatki i op³aty
Strategia rozwoju
Statut Uzdrowiska
 
Inwestycje
Tereny inwestycyjne
Przetargi
Zagospodarowanie przestrzenne
Ochrona ¶rodowiska
Wykaz danych o ¶rodowisku
 

















Herb Brze¶cia Kujawskiego PDF Drukuj Email
23.10.2008.

 pobierz herb-(plik zip)

Tradycje heraldyczne Brze¶cia Kujawskiego

    Brze¶æ Kujawski nale¿y do grupy miast polskich o bogatej tradycji heraldycznej. W Polsce herby miejskie upowszechni³y siê dopiero w XVI w., jednak maja one równie¿ ¶redniowieczny rodowód. Pocz±tki herbów poszczególnych miast zwi±zane s± najczê¶ciej z god³ami wyobra¿onymi na u¿ywanych przez nie pieczêciach, w niektórych przypadkach ju¿ od XIII w. God³a te s³u¿y³y czêsto jako pierwowzór herbu miasta, który szczególnie w du¿ych o¶rodkach miejskich nie ulega³ wiêkszym zmianom od wieków ¶rednich przez nastêpne stulecia. Uzyskanie przez Brze¶æ prawa miejskiego przed 1250 r. za spraw± ksiêcia Kazimierza Konradowica wynios³o to miasto do rangi najwa¿niejszych o¶rodków Kujaw. Po ¶mierci Kazimierza w 1267 r., w³adztwo kujawskie podzielone zosta³o miêdzy jego synów, a Brze¶æ przypad³ W³adys³awowi £okietkowi, staj±c siê stolic± niewielkiego ksiêstwa. Wydarzenia z pocz±tku XIV w., kiedy to £okietek walczy³ o koronê polsk±, ukaza³y wa¿n± i aktywn± politycznie rolê miasta, które wydatnie wspomog³o ksiêcia (od 1306 r.) w zabiegach zjednoczeniowych Polski. Najstarsze zachowane pieczêcie miasta pochodz± z tego w³a¶nie okresu i stanowi± one pierwowzór herbu Brze¶cia, spajaj±cego trzy w±tki charakterystyczne dla sfragistyki miejskiej. Widoczne s± one zw³aszcza na dwóch wielkich pieczêciach z pierwszej po³owy XIV w. Ukazuj± one potê¿ny, ceglany mur miejski, blankowany z bram± o sklepieniu ³ukiem trójlistnym ostrym (o zamkniêtych wrotach) z trzema wie¿ami blankowanymi, z których ¶rodkowa najwy¿sza. W ka¿dej wie¿y po dwa okna romañskie w pas (otwarte), a w wie¿ach bocznych oprócz okien furta (tak¿e otwarta). Na ¶rodkowej, najwy¿szej wie¿y, poni¿ej okien, trójk±tna tarcza herbowa z god³em ksi±¿±t kujawskich (po³uorze³ i po³ulew). Miêdzy wie¿ami przedstawione dwie postacie ¶wiêtych patronów – z prawej ¶w. Stanis³aw biskup, w infule na g³owie i z pastora³em w lewej rêce oraz b³ogos³awi±cy rêk± praw±, z lewej strony ¶w. Piotr z dwoma kluczami.
    Geneza symboliki eksponowanej na XIV-wiecznych pieczêciach Brze¶cia siêga drugiej po³owy XIII w. Zamieszczona bowiem na ¶rodkowej wie¿y tracza z herbem kujawskiej linii Piastów – po³uor³em i po³ulwem, wyst±pi³a dopiero w sfragistyce synów Kazimierza Konradowica. God³o to widnieje na pieczêci ksiêcia Siemomys³a znanej z 1268 r. oraz na jego pieczêci odwrocia. Kolejni ksi±¿êta kujawscy u¿ywali ju¿ konsekwentnie herbu swej linii dynastycznej, stad spotykamy go na pieczêciach Leszka Czarnego, W³adys³awa £okietka, Leszka Siemomys³owica oraz Przemys³a Siemomys³owica. Omawiane zatem pieczêcie miejskie Brze¶cia Kujawskiego mog³y powstaæ po 1268 r. Motywy umieszczenia herbu kujawskiego na pieczêci miasta zwi±zane by³y prawdopodobnie z chêci± podniesienia presti¿u Brze¶cia, uwypuklaj±c jego „sto³eczno¶æ”, jako g³ównej (od 1275 r.) siedziby ksi±¿±t kujawskich. Ponadto uwzglêdniaj±c chronologiê powstania jednej z XIV-wiecznych pieczêci, która powsta³a przed 1332 r. (tj. przed zajêciem miasta przez Krzy¿aków), a byæ mo¿e nied³ugo po 1306 r., kiedy to nast±pi³o odnowienie w³adzy £okietka nad Kujawami, za wydatnym wsparciem mieszczan brzeskich, W³adys³aw chc±c siê odwdziêczyæ miastu móg³ mu ofiarowaæ m.in. god³o miejskie, ubogacone herbem ksi±¿êcym.
    Innym w±tkiem pomagaj±cym roz¶wietliæ genezê god³a miejskiego Brze¶cia s± umieszczone na XIV-wiecznych pieczêciach postacie ¶w. Stanis³awa i ¶w. Piotra, figur, które zajmowa³y poczesne miejsce w polskim panteonie ¶wiêtych. Umieszczenie powy¿szych patronów w godle nie by³o przypadkowe, bowiem wzniesiony na terenie Starego Brze¶cia pierwotny ko¶ció³ parafialny nosi³ wezwanie w³a¶nie ¶w. Piotra i ¶w. Paw³a. ¦wiêty Stanis³aw, biskup mêczennik, by³ natomiast patronem idei zjednoczenia Polski. W pocz±tkach XIV w. jego protekcja by³a szczególnie potrzebna £okietkowi. Wyniesienie na o³tarze w Asy¿u ¶w. Stanis³awa, w 1253 r., w którego kanonizacji starali siê ksi±¿êta polscy m.in. ojciec W³adys³awa, Kazimierz Konradowic, mia³o pomóc w scaleniu na nowo Królestwa Polskiego, tak samo jak cudownie zros³y siê cz³onki biskupa mêczennika. Rozprzestrzeniaj±cy siê w Polsce intensywnie od drugiej po³owy XIII w. kult ¶w. Stanis³awa, niós³ ze sob± ideê zjednoczenia kraju. W Brze¶ciu wyrazem adaptacji tego kultu, jak i samej idei by³o wzniesienie nowej ¶wi±tyni parafialnej pod wezwaniem ¶w. Stanis³awa, w lokacyjnym mie¶cie, staraniem ojca £okietka, ksiêcia Kazimierza. Na pieczêciach postaæ ¶w. Stanis³awa po raz pierwszy zosta³a umieszczona w 1281 r. przez ksiêcia sieradzkiego i krakowskiego Leszka Czarnego, starszego, przyrodniego brata W³adys³awa £okietka. Figuruje ona w na godle pieczêci obok herbu ksi±¿±t kujawskich. Zespó³ symboli zawartych w ikonografii pieczêci Leszka przeszed³ nastêpnie na pieczêæ Krakowa, którego ksi±¿ê ten by³ wówczas w³adc±. W³adys³aw £okietek, faktyczny zjednoczyciel Królestwa Polskiego, kontynuuj±c ideê Leszka Czarnego, przej±³ po nim tak¿e symbolikê. Za jego to spraw±, ale i zapewne samych mieszczan brzeskich, którzy aktywnie wspomogli swego ksiêcia w walce o tron krakowski, schemat ikonograficzny pieczêci Brze¶cia przeniesiony zosta³ zapewne z pieczêci Krakowa. Tym te¿ t³umaczy siê, ¿e w Brze¶ciu wyst±pi³ na pieczêci ¶w. Stanis³aw zamiast zgodnie z wezwaniem pierwotnego brzeskiego ko¶cio³a parafialnego – ¶w. Piotr i ¶w. Pawe³. Symbolika gode³ pieczêci Krakowa i Brze¶cia Kujawskiego, wyra¿ona przez figurê ¶w. Stanis³awa i herb ksi±¿±t kujawskich, nie maj±cych ¿adnych odpowiedników w¶ród polskich ¶redniowiecznych pieczêci miejskich, wyra¼nie informuje o programie politycznym zjednoczenia Polski przez Piastów kujawskich. Zamieszczony w godle miejskim Brze¶cia Kujawskiego herb kujawskiej linii Piastów by³ manifestacj± w³adzy zwierzchniej. Ten wspó³konstytuuj±cy god³o brzeskie herb, podobnie jak w herbie Poznania i np. Krakowa informowa³ zarówno o w³a¶cicielach i za³o¿ycielach o¶rodka pochodz±cych z Piastów kujawskich, a nastêpnie zmieni³ sw± tre¶æ, by wskazywaæ na ziemiê, której Brze¶æ by³ stolic±. Podobieñstwo w±tku ikonograficznego pieczêci Brze¶cia Kujawskiego, Krakowa i Poznania jest charakterystyczne dla sfragistyki miejskiej wieków ¶rednich. Ró¿nice jakie wystêpuj± w ich god³ach dotycz± jedynie patronów miasta – Brze¶æ mai³ ¶w. Stanis³awa i ¶w. Piotra, Kraków ¶w. Stanis³awa i ¶w. Wac³awa a Poznañ ¶w. Piotra i ¶w. Paw³a.
    Od XIV w. Brze¶æ dysponowa³ te¿ pieczêciami mniejszymi. Na znanych nam dwóch egzemplarzach z XIV w. eksponowana na nich symbolika jest uproszczonym wyobra¿eniem z pieczêci wielkich. Widzimy na nich okaza³y mur miejski, blankowany z bram± gotyck± o zamkniêtych wrotach, trzy wie¿e z czego ¶rodkowa najwy¿sza z trójk±tn± tarcz± herbow± z god³em ksi±¿±t kujawskich nakryta jest spiczastym dachem, dwie boczne natomiast w jednym przypadku s± blankowane, w drugim nakryte spiczastym dachem. Pomiêdzy wie¿ami zarys postaci (kreski pogrubione w ¶rodku wysoko¶ci) ¶wiêtych patronów. Prawie identyczne wyobra¿enie widnieje na pieczêci z XV w., z t± jednak ró¿nic±, ¿e rytownik wykona³ j± bardziej nieudanie (nieczytelna tarcza z herbem ksi±¿±t kujawskich oraz pomiêdzy wie¿ami nieudana próba powtórzenia wyobra¿eñ ¶wiêtych patronów – drzewca zakoñczone zgrubieniami). Dalsze przeobra¿enia god³a miejskiego mia³y miejsce w XVI w. Na wykonanej w XVI w. pieczêci, funkcjonuj±cej co najmniej do po³owy XVII w., widzimy mur miejski z trzema wie¿ami w formie nietkniêtej, tarczê z nieczytelnym herbem ksi±¿±t kujawskich umieszczon± na ¶rodkowej, najwy¿szej wie¿y przykrytej spiczastym dachem zwieñczonym kul± i dwie postacie miêdzy wie¿ami, z tym¿e w miejsce jednego z patronów (¶w. Piotra), umieszczono figurê klêcz±c± (burmistrza) z rêkami z³o¿onymi do modlitwy, zwrócon± w lewo, ku postaci znajduj±cej siê pomiêdzy wie¿± lew± a ¶rodkow± - ¶w. Stanis³awa z pastora³em.
    O herbie Brze¶cia Kujawskiego informowa³ tak¿e pod koniec XVI w. Bartosz Paprocki, który widz±c w nim podobieñstwo z herbem Krakowa, bardzo swobodnie potraktowa³ jego faktografiê, doprowadzaj±c do go widocznych zniekszta³ceñ. Opisuj±c herb miasta stwierdzi³, ¿e god³o jego tworzy³ ceglany mur miejski, blankowany z bram± o otwartych wrotach, w której przeje¼dzie umieszczony by³ Orze³ bez korony, zwrócony w lewo, powy¿ej za¶ linii muru widnia³y trzy wie¿e blankowane, z których ¶rodkowa by³a najwy¿sza.
    W XVII w. (zapewne w drugiej po³owie), powsta³a nowa pieczêæ Brze¶cia, odtwarzaj±ca pierwotny w±tek ikonograficzny, czyli w miejsce klêcz±cej postaci burmistrza przywrócono figurê ¶w. Piotra. Widoczne zmiany w wyobra¿eniach napieczêtnych god³a miasta zachodz± w XVIII w. Z tego okresu znamy 3 pieczêcie. Pierwsza wyobra¿a mur miejski z otwart± bram±, w której umieszczono pó³tora krzy¿a (god³o szlacheckie herbu Prus), powy¿ej za¶ linii muru widniej± trzy wie¿e. Brak jest postaci patronów i tarczy z herbem ksi±¿±t kujawskich. Druga pieczêæ, odci¶niêta na dokumencie w 1777 r., ukazywa³a mur miejski z trzema wie¿ami, z których ¶rodkowa przykryta by³a kopu³±, a w murze zamiast jednej bramy trzy furty. Trzecia, osiemnastowieczna pieczêæ, u¿yta w 1790 r., nie przedstawia³a muru miejskiego i wie¿ lecz jab³ko królewskie, b±d¼ g³owê ¶w. Jana Chrzciciela. Pieczêæ ta o niejasnym wyobra¿eniu nale¿a³a zapewne do burmistrza Brze¶cia, gdy¿ u¿yta zosta³a na dokumencie wystawionym w³a¶nie przez tego urzêdnika (legenda pieczêci niestety zosta³a ca³kowicie zniszczona).  
    W okresie zaborów miasto zaprzesta³o u¿ywaæ pieczêci ze swoim pierwotnym w±tkiem ikonograficznym. Jak ¶wiadcz± pieczêcie, Brze¶æ pos³ugiwa³ siê herbem pañstwowym Ksiêstwa Warszawskiego, a po 1815 r., herbem Królestwa Polskiego, a tak¿e guberni warszawskiej. W przeciwieñstwie do wcze¶niejszych pieczêci, poczynaj±c od XIV w., których napis otokowy by³ w jêzyku ³aciñski, w czasie porozbiorowym wiêkszo¶æ pieczêci miasta Brze¶æ by³a zaopatrzona legend± w jêzyku rosyjskim. W 1847 r., gdy ówczesny rz±d przystêpowa³ do przeprowadzenia reformy administracyjnej, na któr± sk³ada³o siê tak¿e m.in. ustalenie herbów miejskich, za wzór herbu miasta Brze¶æ Kujawski wziêto zniekszta³cone wzglêdem pierwotnego wzoru god³a przedstawienie ikonograficzne z XVI-wiecznego Herbarza Bartosza Paprockiego. I tak± wersjê god³a, którego miasto nigdy nie u¿ywa³o,  przes³ano carowi do akceptacji w 1847 r. W okresie miêdzywojennym XX w. Brze¶æ Kujawski, podchodz±c do sprawy do¶æ swobodnie w zakresie zachowania poprawno¶ci faktograficznej herbu, u¿ywa³ god³a zaprezentowanego przez Bartosza Paprockiego. W okresie PRL-u miasto powróci³o do pierwotnego wyobra¿enia herbu widniej±cego na ¶redniowiecznych pieczêciach Brze¶cia.
    Jak wykazano w materiale historycznym najstarsze wizerunki god³a miasta Brze¶æ, zachowane na ¶redniowiecznych pieczêciach miejskich nie ró¿ni± siê zbytnio od siebie. Symbolika eksponowana w ikonografii tych pieczêci trwa³a do XVII w. Pó¼niejsze zmiany w herbie wprowadza³y systematyczny chaos faktograficzny, co w konsekwencji doprowadzi³o w XIX w. do pos³ugiwania siê przez miasto a¿ do II wojny ¶wiatowej, herbem z god³em, którego nigdy wcze¶niej nie u¿ywa³o. Do pierwotnego wizerunku herbu wrócono dopiero w okresie PRL. Chc±c od¶wie¿yæ i unowocze¶niæ god³o miasta, nadaj±c mu bardziej wspó³czesny charakter, by mog³o s³u¿yæ tak¿e Gminie Brze¶æ Kujawski, wskazane jest przy opracowywaniu nowych weksyliów odwo³aæ siê najstarszych przekazów ¼ród³owych. Nale¿y te¿ pamiêtaæ, by przy procesie tworzenia znaków samorz±dowych zachowaæ jak najwiêcej cech odpowiadaj±cych okresowi staropolskiemu. Wspó³czesne weksylia Brze¶cia Kujawskiego musz± zatem ³±czyæ w sobie bogactwo ¶redniowiecznej tradycji heraldycznej i ponadczasow± estetykê. Eksponowanie ich przez w³adze i mieszkañców Miasta i Gminy ma bowiem przysparzaæ im dumy i chêæ identyfikowania siê z nimi.

Herb
            Wychodz±c z za³o¿enia, ¿e wszêdzie tam, gdzie jest to mo¿liwe, w heraldyce samorz±dowej, nale¿y reaktywowaæ stare, historyczne herby a nie tworzyæ nowe. Komponuj±c projekt herbu Brze¶cia Kujawskiego starano siê zachowaæ jak najwiêcej w±tków ikonograficznych pochodz±cych z okresu ¶redniowiecza. W ten sposób herb nie pozby³ siê oryginalnego, historycznego wyobra¿enia i zyska³ ¶wie¿o¶æ oraz wiêksz± czytelno¶æ. Projekt herbu zak³ada umieszczenie god³a w tarczy pó¼nogotyckiej, zwanej te¿ hiszpañsk±, jak to zaleci³o I Krakowskie Kolokwium Heraldyczne (8 pa¼dziernika 1999 r.).  Tarcza ta jest zaokr±glona od do³u o proporcjach wysoko¶ci do szeroko¶ci jak 7 : 6.
            Proponowany projekt herbu oparty jest na godle ¶redniowiecznych i nowo¿ytnych pieczêci miasta Brze¶æ Kujawski z przedstawieniem miejskiego muru z trzema wie¿ami, nad którym stoj± dwaj ¶wiêci patronowie miasta.
            W polu bia³ym ceglany mur miejski, blankowany, czerwony z bram± z³ot±, o sklepieniu ³ukiem trójlistnym ostrym, okut± zawiasami czarnymi, zamkniêt±. Powy¿ej linii muru trzy wie¿e ceglane, blankowane, czerwone, z których ¶rodkowa najwy¿sza. W ka¿dej wie¿y po dwa okna romañskie, otwarte, z prze¶witem, a w wie¿ach bocznych oprócz okien furta, otwarta, z prze¶witem. Na wie¿y ¶rodkowej, poni¿ej okien, trójk±tna tarcza herbowa z god³em kujawskiej linii Piastów, w kszta³cie i kolorach ogólnie przyjêtych, a mianowicie w polu z³otym po³uorze³ czerwony i po³ulew czarny. Pomiêdzy wie¿ami, nad murem, postacie patronów – z prawej ¶w. Stanis³awa biskupa mêczennika, w infule z³otej ze srebrnymi pasami – pionowym po ¶rodku i poziomym przy czole, ornacie z³otym i dalmatyce zielonej oraz ci¿mach zielonych, z pastora³em o trzonie z³otym i z³otej krzywa¶ni w lewej rêce, oraz uniesion± do po³owy w ge¶cie b³ogos³awieñstwa rêk± praw±. Z lewej strony, pomiêdzy wie¿ami, postaæ ¶w. Piotra Aposto³a z lekk± czupryn± i brod±, w dalmatyce zielonej i ci¿mach zielonych, z dwoma skrzy¿owanymi kluczami z³otymi (o trzech wyszczerbieniach tzw. zêbach) trzymanymi w d³oniach na piersiach. 
            Herb mo¿na umieszczaæ na: sztandarze, fladze, (w ca³o¶ci lub god³o), pieczêciach urzêdowych i innych oznakach w³adz miejsko-gminnych (burmistrza, jego zastêpcy, cz³onków zarz±du, przewodnicz±cego rady i jego zastêpców, cz³onków rady), na budynkach, które s± siedzib± w³adz samorz±dowych miasta i gminy, a tak¿e we wnêtrzach tych¿e budynków, budynkach bêd±cych w³asno¶ci± samorz±du, na pismach, okoliczno¶ciowych drukach, wizytówkach w³adz miejsko-gminnych (za zgod± rady, a tak¿e ni¿szych urzêdników Zarz±du), na tablicach pami±tkowych fundowanych przez w³adze samorz±du, s³upach granicznych tzw. witaczach, pojazdach, transparentach umieszczanych przy drodze. U¿ywanie herbu przez osoby nieurzêdowe jest dopuszczalne za zgod± Rady Miejskiej. Mo¿e ono mieæ jednak charakter tylko czasowy.

dr Gerard Kucharski
Uniwersytet im. A. Mickiewicza
w Poznaniu

 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »
STRONA G£ÓWNA
 
Historia
Zarys dziejów
Monografia Brze¶cia Kujawskiego
Zas³u¿eni dla gminy
Ziemia Brzeska kolebk± polaków
Wieniec - zarys dziejów
Archeologia
Historia spo³eczno¶ci ¿ydowskiej
 
Herb
Flaga
Sztandar gminy
Pieczêcie
Hejna³
 
Kultura
Brzeskie Centrum Kultury
Biblioteka Publiczna
Rejestr instytucji kultury
Wiadomo¶ci z Grodu ...
Twórcy Ziemi Brzeskiej
Muzeum, wydawnictwo-Redecz Krukowy i okolice
 
Zabytki
Wykaz zabytków
Zespó³ Klasztorny Dominikanów
Ko¶ció³ Parafialny p.w. ¦wiêtego Stanis³awa Biskupa
Zamek Królewski
Ratusz Miejski
Mury Miejskie
Zespó³ pa³acowo-parkowy w Brzeziu
Zespó³ pa³acowo-parkowy w Wieñcu
 
Turystyka
Punkt Informacji Turystycznej
Sta³a ekspozycja archeologiczna
Baza noclegowa
Szlaki turystyczne
Szlak piastowski
Uzdrowisko Wieniec Zdrój
Mapy
Strategia rozwoju
 

Zespó³ Szkó³ Centrum Kszta³cenia Rolniczego
Szko³y i Przedszkola z terenu gminy
Gminny Klub Sportowy - £okietek
Tenis Ziemny w Brze¶ciu Kujawskim
Memoria³ Czes³awa Wasilewskiego
Klub Karate Tradycyjnego
Ochotnicze Stra¿e Po¿arne
Stowarzyszenie Lepsze ¯ycie
Chata futrzaka

                       
© Urz±d Miejski w Brze¶ciu Kujawskim 2000